محصول به سبد خرید اضافه شد
0
فروشگاه خرید کتاب لیبرو| وارد شوید| ثبت نام کنید

بهترین کتاب های دنیا

دسته‌بندی: معرفی کتاب ها
تاریخ: 27 بهمن 1400
بازدید: 1,170 نفر
بهترین کتاب های دنیا

در این مقاله سعی داریم به شما بهترین کتاب های دنیا را به شما پیشنهاد دهیم ، این کتاب های اغلب توسط نشریات معتبر دنیا مورد بررسی قرار گرفته است و خواندن یکی از این بهترین کتاب های دنیا برای هر خواننده ای واجب است .

ماجرای لیست بهترین کتاب‌های دنیا چیست؟

در همه تاریخ کتاب و کتاب‌خوانی، مجلات و سایت‌های معتبری همچون The guardian (گاردین)، The newyork times (نیویورک تایمز)، Goodreads (گودریدز) و بسیاری مرجع دیگر با هدف ِ آشنایی بیش‌تر مخاطبان با بهترین کتاب‌ها و بالا بردن سطح کیفی سلایق عمومی و استفاده از نظرات کارشناسان کتاب فهرست‌های مختلفی را منتشر کرده‌اند و اگر سری به سایت‌های مختلف بزنید با انواع فهرست بهترین کتاب های دنیا، کتاب‌هایی که پیش از مرگ باید بخوانید! بهترین کتاب‌های انگیزشی و فهرست‌هایی از این دست روبرو می‌شوید که گاهی بسیار گیج‌کننده و خسته‌ کننده‌اند. انتخاب از بین این همه لیست کار سختی است و نمی‌توان تشخیص داد پشت هر کدام از لیست‌ها چه شاخص‌های مورد ارزیابی قرار گرفته و چرا تعدادی کتاب به فهرست بهترین کتاب‌ها راه یافته است؟
به همین دلیل سایت The greatest books در اقدامی جالب ۱۳۰ فهرست برتر از بهترین کتاب‌های جهان را مورد ارزیابی قرار داده و با ساختن الگوریتمی ویژه این فهرست‌ها را امتیازبندی کرده و نهایتا یک لیست از بهترینِ‌ بهترین کتاب‌ها منتشر کرده  است.
در فهرست نهایی این سایت، امتیاز کاربران و منتقدان به یک کتاب، تاثیر بیش‌تری برای انتخاب نهایی آن کتاب داشته و الگوریتم به این صورت تعریف شده است:
به هر فهرست وزنی اختصاص داده شده که نمایانگر میزان خوب بودن آن فهرست است و لیستی با وزن بالاتر، برای کتاب‌هایی که در آن لیست هستند امتیاز بیش‌تری دارد. هم‌چنین برخی فاکتورها نیز تعریف شده که به عنوان امتیاز منفی لیست تلقی شده و از وزن و امتیاز نهایی آن می‌کاهد.

برخی از این امتیازات منفی شامل موارد زیر است:

  • کتاب‌هایی که کمتر از ۱ نفر به آن‌ها رای داده است= ۹۰- امتیاز
  • لیست‌هایی که جزئیات رای‌گیری و انتخاب آنها مشخص نیست = ۷۰- امتیاز
  • با بخشی از رای «عموم مردم» = ۲۰- امتیاز

و فاکتورهایی از این دست که نتیجه آن فراهم آوردن فهرستی مطمئن و قابل اعتماد از بهترین کتاب‌های دنیاست. همچنین نباید از خاطر برد که فهرست بهترین کتاب‌ها صرفا به ادبیات داستانی خلاصه نمی‌شود. دو دسته اصلی «ادبیات داستانی» و «کتاب‌های غیرداستانی» -ناداستان- دارای فهرست‌های خاص خودشان هستند.
مثلا در ادبیات داستانی، «بهترین رمان‌های تاریخ»، «بهترین رمان‌های قرن لوموند»، «بهترین رمان‌هایی که باید خواند» و .. وجود دارد و از آن‌سو در کتاب‌های غیرداستانی، فهرست‌هایی چون : «بهترین کتاب‌های روانشناسی»، «بهترین کتاب‌های فلسفه»، «بهترین کتاب‌های آموزش زبان»‌،‌ «بهترین کتاب‌های تاریخ» و غیره گنجانده شده است.

بهترین کتاب‌های دنیا به انتخاب بهترین سایت‌ها

پس از مرور آنچه به عنوان مقدمه و روند شکل‌گیری این لیست ذکر شد در اینجا سراغ معرفی ۱۰ کتاب برتر از لیست بهترین کتاب‌ها می‌رویم که می‌‌تواند راهنمای شما برای پیدا کردن کتاب‌ خوب باشد. این کتاب‌ها از بخش داستانی انتخاب شده و مربوط به فهرست «بهترین رمان‌های تاریخ» است و به ترتیب از شماره یک است:

۱- رمان در جست‌وجوی زمان از دست رفته

این رمان که به عنوان بلندترین رمانِ تاریخ نیز شناخته می‌شود نوشته مارسل پروست نویسنده فرانسوی اوایل قرن بیستم است. تعداد کلمات نوشته شده در این رمانِ هفت جلدی؛ ۱,۲۶۷/۰۹۶ کلمه است که همین تعداد کلمه در قیاس برخی از بزرگ‌ترین رمان‌های جهان از جمله «صد سال تنهایی» تقریبا دوبرابر است!جلد در جست و جوی زمان از دست رفته
مارسل پروست در این کتابِ حجیم که ۲۰ سال از زندگی‌اش را وقف نوشتن آن کرد، عملا به کنکاشی ادبی و روایی در روح و تفکرات خود پرداخت.
In Search of Lost Time، سفری است دور و دراز در زمان و جست‌وجویی ادبی و نوستالژیک در آنچه بر نویسنده و تاریخ زیسته او گذشته است. خوشبختانه مارسل پروست این شانس را داشت که در زمان حیاتش این کتاب قدر و قیمت خود را بیابد و به سرعت پس از چاپ اولین جلد‌ها به عنوان یک شاهکار ادبی و یا حتی برترین رمانِ همه زمان‌ها شناخته شود.

خلاصه کتابِ در جست‌وجوی زمان از دست رفته

با توجه به شکل و شیوه روایت این داستانِ بی‌شک نوشتن خلاصه آن امری غیرممکن به نظر می‌رسد چون در این کتاب با یک روایت یک خطیِ دارای نقطه آغاز و سرانجام روبه رو نیستیم و پروست بخش اعظم این رمان را به کنکاش‌های ذهنی‌اش در وقایع اختصاص داده است. اما به طور اجمالی باید اشاره کرد هر کدام از جلدهای این کتاب یک عنوان دارد که رقایع و اتفاقات آن نیز عینا بازتاب همان نامی است که بر آن‌ها نگاشته شده. بدون شک رمان در جستجو زمان از دست رفته جزو بهترین کتاب های دنیا ست .

عنوان هفت جلد در جست و جوی زمان از دست رفته

  • طرف خانه سوان
  • در سایه دوشیزگان شکوفا
  • طرف گرمانت
  • سدوم و عموره
  • اسیر
  • آلبرتین گمشده (گریخته)
  • زمان بازیافته

خوشبختانه پیدا کردن بهترین ترجمه از کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته، کار آسانی است چون تنها مهدی سحابی به عوان یکی از معتبرترین‌ مترجمان ایرانی این جرئت را به خرج داده و سراغ ترجمه بزرگ‌ترین رمانِ‌ تاریخ رفته است. بی‌شک دقت نظر و تسلط سحابی به ترجمه، این رمان را برای ایرانیان نیز بسیار خواندنی‌تر کرده است.

2- کتاب اولیس نوشته جیمز جویس

دومین کتاب از این لیست یکی دیگر از شاهکارهای ادبی و از جنجالی‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات یعنی «اولیس» (Ulysses) اثر جیمز جویس نویسنده بزرگ ایرلندی است. این کتاب بیش‌ از هر چیز صفت سخت‌خوانی را به خود اختصاص داده است! اما ببینیم چرا خواندن اولیس جویس اینقدر سخت است؟جلد کتاب اولیس
جویس برای نوشتن این کتاب سراغ فرم‌های ادبی مرسوم نرفته و دست به ابتکاری خاص و منحصربفرد زده است او علاوه بر درنوردیدن اتصال‌های زمانی و شکستن خطوط زمانی روایت‌ با بسامد واژگانی و کنار هم قراردادن کلمات نیز بازی کرده و به نوعی فرمی جدید برای رمانش ترسیم کرده است. به خاطر همین بازیگوشی‌های جویس در نوشتن این رمان و استفاده‌های مکرر از روایت‌ جریان سیال ذهن عملا ترجمه آن را دچار مشکل کرده است.
همانطور که گفتیم رمان اولیس رمانی جنجالی نیز بوده است، بی‌پروایی جویس در توصیف شخصی‌‌ترین لحظات قهرمان اثر و بی‌پردگی او در پرداختن به موضوعاتی مناقشه‌برانگیز جنسی باعث شد در زمان انتشار نیز با اخطارهای متعددی روبه‌رو شود از جمله محاکمه سردبیران مجله ادبی «لیتل رویو» – مارگارت اندرسون و جین هیپ- برای انتشار بخشی از کتاب جویس که هنوز در دست تحریر بود به جرم نقض قانون ممنوعیت انتشار آثار قبیح (خلاف اصول اخلاقی).
می‌توان گفت سانسور اولیس از همان روزهای آغازین شروع شد اما جویس قصدی برای تغییر مسیر سختی که شروع کرده بود نداشت.
با توجه به همین موارد ترجمه کتاب اولیس در ایران نیز سال‌ها دچار مسئله بود و در حالی‌که منوچهر بدیعی ترجمه آن را شروع کرده بود، امکان نشر آن بدون سانسور و حذفیات – با توجه به قوانین حاکم- امری غیرممکن می‌نمود. اما در دهه نود شمسی دو مترجم ایرانی سراغ ترجمه اولیس رفتند.
اولین ترجمه رسمی از اولیس در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط فرید قدمی و انتشارات «مانیا هنر» رونمایی شد که در همان هفته‌های آغازین با انتقاداتی بسیاری روبه‌رو شد. در ادامه مسیر ترجمه این کتاب، این‌بار اکرم پدرام‌نیا با نشر نوگام نسخه دیگری از این کتاب را منتشر کرد که البته آن نسخه نیز انتقادات دیگری در پی داشت، البته انتشارات نوگام ادعا کرده است این کتاب نسخه کامل و بدون سانسور از اولیس است.

خلاصه داستان اولیس بهترین کتاب دنیا

یکی از نکات قابل توجه درباره اولیس این است که خلاصه داستان آن به نظر بسیار ساده می‌رسد! داستانی که تنها در یک شبانه‌روز در شهر دوبلین و بین دو مرد اتفاق می‌افتد. یک یهودی میانسال به نام لئوپلد بلوم و یک مرد جوان به نام استفن ددالوس! این روایت یک روز تلخ و ساده از زندگی بلوم است که با اینکه نسبت به خیانت همسرش آگاه است، خانه را ترک کرده و به گشت و گذار در شهر می‌پردازد؛ به مراسم خاکسپاری می‌رود، دختری را در ساحل تماشا می‌کند، از دفتر روزنامه‌ای عبور می‌کند و درباره نمایشنامه هملت در یک کتابخانه صحبت می‌کند، بلوم وقتی در حال بازدید از بخش زنان در یک بیمارستان است با ددالوس دیدار می‌کند و ارتباط بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

3- دن کیشوت نوشته سروانتس

دن کیشوت (Don Quixote) که به اسپانیایی (Don Quijote de la Mancha) است و اگر به دنبال تلفظ درست فارسی‌اش باشیم می‌شود: «دن کیخوته»، یکی دیگر از ماندگارترین و تاثیر‌گذارترین کتاب‌های جهان است. میگل د. سروانتس شاعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی است که این اثر را در حالی نوشت که در زندان بود. بخش اول این کتاب در سال ۱۶۰۵ و بخش دوم با فاصله‌ای ده ساله در سال ۱۶۱۵ منتشر شد و از آن زمان تا کنون تبدیل به یکی از شاخص‌ترین آثار ادبی جهان شده است.جلد کتاب دن کیشوت

خلاصه داستان دن کیشوت

آلونسو کیشانوی (دن کیخوته د لا مانچا) نجیب‌زاده‌ای مهربان و مودب از طبقه متوسط است که بسیار بین مردم محبوب است. اما او احساس خوبی نیست به وضعیت زندگی‌اش ندارد و فقر خود را مدام با طبقه ممتاز مقایسه می‌کند. او که در آستانه ۵۰سالگی دیگر امیدش را به زندگی از دست داده است،‌ تصمیم می‌گیرد برای فرار از واقعیت‌های تلخ زندگی‌اش خود را غرق در کتاب‌ها و مطالعه کند و این وضعیت تا جایی پیش می‌رود که او مجبور به فروش تمام دارایی‌هایش برای خرید و خواندن کتاب می‌شود. او آنقدر در کتاب‌های شوالیه‌ای و داستان‌های جادویی غرق می‌شود که کم‌کم خودش را در ردای یک شوالیه می‌بیند،‌ زره‌ای زنگ زده بر تن می‌کند و راهی سفری می‌شود تا دنیا را از پلیدها و زشتی ها پاک کند. همراه او در این سفر سانچو دوست اوست.

۴- رمان صد سال تنهایی

صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز،‌ نماینده تمام قد ژانر رئالیسم جادویی و یکی دیگر از ماندگارترین و بهترین رمان‌های جهان است. گابریل گارسیا مارکز نویسنده اهل کلمبیا و برنده جایزه نوبل ۱۹۸۲ در این رمان به خلق داستانی پرپیچ و خم،‌ با تصاویر و جزئیاتی حیرت‌انگیز و وقایعی عجیب دست زده است که نظیرش را کمتر در ادبیات جهان داریم.
مارکز از آن دست نویسنده‌هایی بود که در زمان حیاتش شاهد محبوبیت‌ کم‌نظیر و موفقیت چشمگیر کتاب‌هایش بود. کتاب‌های او تا دورترین کشورها و به زبان‌هایی بسیار متفاوت از زبان مرجع ترجمه شده‌اند و اینک می‌توان گفت «گابو» – تخلص مارکز- یکی از محبوب‌ترین نویسندگانِ جهان معاصر است.
سال ۲۰۱۴ زمانی که مارکز با جهان ما و قصه‌هایش برای همیشه خداحافظی کرد با یکی از شکوهمندترین و تاثربرانگیزترین فقدان‌های ادبی جهان روبه‌رو شدیم. در رثای مرگ او رئیس جمهور کلمبیا اعلام سه روز عزای عمومی کرد و پرچم کشور به حالت نیمه برافراشته درآمد.

5- جنگ و صلح

احتمالا هیچ کتابخوان و عشق کتابی در جهان پیدا نمی‌شود که نام کتاب «جنگ و صلح» اثر بی‌مانند نویسنده روس لئو تولستوی را نشنیده باشد!
جنگ و صلح نیز چون دیگر کتاب‌های این لیست به نوعی اعتبار ادبیات جهان است و از آن دست آثاری است که خواندنش تاثیر بسزایی در نگرش خواننده به جهان خواهد داشت. مطمئن باشید هر کدام از کتاب‌های این لیست را انتخاب کنید لذت خواندن کتاب خوب را به خودتان هدیه داده‌اید.

درباره رمان جنگ و صلح

جنگ فرانسه و روسیه بستر اصلی اتفاقات کتاب جنگ‌ و صلح است. زمانی که مردمان دو کشور زندگی‌شان را زیر بار سایه سیاه جنگ و روزهای تلخ و تاریکی می‌گذراندند. رمان جنگ و صلح در ابتدا در یکی از روزنامه‌های روسیه به نام «پیام آور» منتشر شد. اما به دلیل استقبال خوانندگان از رمان، تولستوی تصمیم به چاپ آن در قالب کتاب در سال ۱۸۶۹ گرفت.
در کتاب جنگ و صلح داستان ۵ خانواده روس و حضور و معرفی ۵۸۰ شخصیت مختلف هستیم که همین گویای عظمت این کتاب است. نکته جالب توجه اینکه چیره‌دستی تولستوی توانسته تمام این اتفاقات و شخصیت‌ها را در متنی یکپارچه و بسیار خواندنی کنار هم بنشاند. شیوه بیانی لئو تولستوی و داستان‌های کوتاهی که در این رمان بلند به آن اشاره کرده به قدری جداب است و متفاوت است که از خواندن هر کدام لذت می‌برید.
همان‌طور که اشاره شد در رمان جنگ و صلح تولستوی شاهد حضور بیش از ۵۸۰ شخصیت مختلف هستیم که برخی ازآنان الگو گرفته از نزدیکان تولستوی هستند. برای مثال شخصیت کنت روس توف از بطن شخصیت پدربزرگ لئو تولستوی بیرون آمده است و برخی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او را دارد یا مثال دیگر شخصیت پرنسس ماریاست که نقشی جذاب و دلربا دارد و به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری این رمان الگو گرفته از مادر لئو تولستوی است. اما مهم‌ترین شخصیت‌هایی که در ادامه روند جنگ و صلح با آن‌ها آشنا می‌شویم پی‎‌یر بزوخوف و پرنس آندره‌اند. افرادی که درکمال ناباوری دو شخصیت الگو گرفته از خود لئو تولستوی هستند.
تولستوی این دو شخصیت متفاوت در جنگ و صلح را با شناختی که از خود دارد خلق می‌کند. با علم بر جنبه‌های مختلف شخصیتی و رفتارهای متضادی که دارد. حضور این دو شخصیت در جنگ و صلح ازآنجا آغاز می‌شود که پی‌یر فرزند نامشروع کنت بزوخوف از فرانسه بازمی‌گردد تا ثروت چشمگیر پدرش را در دست بگیرد.
در میانه‌های جنگ نیز با اسیر شدن پی‌یر و مشکلاتی که پشت سر می‌گذارد بهترین تصویرسازی از جنگ و مشکلات آن به وجود آمده است. از دیگر شخصیت‌های مهم دیگری که در کتاب جنگ و صلح وجود دارد باید به افرادی همچون شاهزاده ناتاشا روستوف، شاهزاده ماریا بالکونسکایا و شاهزاده نیکولا روستوف هم اشاره‌کنیم. در صفحات گسترده رمان جنگ و صلح و تا پایان داستان شاهد حضور این شخصیت‌ها در بخش‌های مختلف و اثرگذاری از داستان هستیم.

جمع بندی بهترین کتاب های دنیا

انتخاب بهترین کتاب های دنیا کار سختی است زیرا این پرسش مطرح است که بهترین از دیدگاه کدام خواننده . اما کتاب های فوق از دیدگاه اکثریت خوانندگان در دنیا جزو بهترین رمان های دنیا به حساب می‌آیند .

منبع : فیدیبو

برچسب‌ها:

سیدمحمدجواد تقوی

زندگی بدون فهم برای انسان بیشتر شباهت به بردگی و اسارت دارد . ما هویتمان را از دانسته هایمان میگیریم

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.

رفتن به بالای صفحه

خرید اینترنتی کتاب از فروشگاه کتاب لیبرو می تواند یک تجربه خوب و لذت بخش باشد . جهـت خرید اینترنتی کتاب رمان ، تاریخ ، فلسفه ، روانشناسی و ... می توانید همین حالا اقدام نمایید.ما معتقدیم تنها کتاب نمی فروشیم بلکه انگیزه و امید را هم به شما می فروشیم.

لینک های مهم : کتاب تکه هایی ازیک کل منسجم pdf

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم لیبرو می باشد Copyright © 2021 librooo.com طراحی شده توسط تیم سرچیتو و سئو و طراحی سایت در شیراز

فروشگاه لیبرو یکی کتابفروشی آنلاین شیراز است که برای ساکنین شهر شیراز خدمات سریع تری ارائه میدهد.

لینک های مفید : شعر حافظ