محصول به سبد خرید اضافه شد
0
فروشگاه خرید کتاب لیبرو| وارد شوید| ثبت نام کنید

دون کیشوت بهترین اثر هنری از عصر روشنگری!

دسته‌بندی: معرفی کتاب ها
تاریخ: 8 مهر 1399
بازدید: 1,036 نفر
رمان دن کیشوت اثر سروانتس

دون کیشوت بهترین اثر هنری از عصر روشنگری!

رمان دون کیشوت اثر میگل د سروانتس در سال 1605 اولین بار به چاپ رسیده. این رمان سراسر ماجرا ؛ داستان جالب فردی به نام دون کیشوت است که از فرط مطالعات زیاد در حوزه پهلوانی ، خود را پهلوان سرگردان نامیده و با اسب خود که روسی نانت (نامی است از اسامی اسب هایی که پهلوانان قدیم بر مرکب های خود می نهادند) نام گرفته برای رسیدن به آرمان های پهلوانی به همراه دوست خود ” سانگو پانزا ” به جستجو های پهلوانی در کوی و برزن مشغولند.

تقابل هایی در داستان دون کیشوت بین شخصیت اول داستان با افرادی که با آنها رو در رو می شوند بر جذابیت داستان می افزاید ، این تقابل ها از جنس تقابل های روزمرگی ما نیست به همین دلیل بسیاری از بخش های داستان با ذهن خواننده خنده دار می آید و گاها این رمان را از جمله رمان های طنزگونه به حساب می آورند.

دون کیشوت عملا نماد فردی است که در عصری زیست میکند که مناسبات آن زمان تغییر یافته ولی او همچنان با مناسبات زمان قدیم زندگی میکند به طور مثال در بخش های ابتدایی رمان در جایی دون کیشوت به کاروانسرایی در میانه راه میرود و قصد استراحت در آنجا را دارد ولی چون ذهنیتش این است که پهلوانی سرگردان است بنابرین مکان کاروانسرا را قلعه و مسئول کاروانسرا را قلعه بیگی قلمداد میکند و دختران لوندی که در آن جا بودند را بانوان محتشم دربار و غذای سگ ماهی را که به او دادند ماهی قزل آلا اعیانی فرض میکند.

رمان دون کیشوت 30 سال قبل از رنه دکارت فیلسوف فرانسوی!

دون کیشوت عملا در ذهن خود در دنیایی سیر میکند که سالهاست آن دنیا عوض شده ، مردمانش عوض شده اند و مناسبات فرهنگی سیاسی حاکم بر آن دنیا تغییر یافته اما او همچنان خود را در همان عهد میبیند .

نکته جالب و مغفول مانده از رمان دون کیشوت آن است که این رمان حدودا 30 سال قبل از دکارت اندیشمند عصر روشنگری اروپا نگاشته شده است . باید به این مسئله دقت کرد که هنرمندان هر عصر و زمانی زودتر از فیلسوفان آن عصر خبر از تغییری بنیادین در سطح تفکر و فرهنگ جامعه می دهند و ما هم بر این باوریم که سروانتس خالق اثر دون کیشوت با خلق این کارکتر می خواهد خبر از یک تغییر بزرگ بدهد .

تغییری که از قرون وسطی و عصر رنسانس آغاز شده و به عصر روشنگری به اوج خود میرسد. و با عبارت معروف رنه دکارت اندیشمند فرانسوی یعنی ” من می اندیشم ، پس هستم ” به زبان فلسفه جاری می شود .

 

برای خرید کتاب از شیراز می توانید به ما مراجعه نمایید

برچسب‌ها:

سیدمحمدجواد تقوی

زندگی بدون فهم برای انسان بیشتر شباهت به بردگی و اسارت دارد . ما هویتمان را از دانسته هایمان میگیریم

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید.

رفتن به بالای صفحه

خرید اینترنتی کتاب از فروشگاه کتاب لیبرو می تواند یک تجربه خوب و لذت بخش باشد . جهـت خرید اینترنتی کتاب رمان ، تاریخ ، فلسفه ، روانشناسی و ... می توانید همین حالا اقدام نمایید.ما معتقدیم تنها کتاب نمی فروشیم بلکه انگیزه و امید را هم به شما می فروشیم.

لینک های مهم : کتاب تکه هایی ازیک کل منسجم pdf

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم لیبرو می باشد Copyright © 2021 librooo.com طراحی شده توسط تیم سرچیتو و سئو و طراحی سایت در شیراز

فروشگاه لیبرو یکی کتابفروشی آنلاین شیراز است که برای ساکنین شهر شیراز خدمات سریع تری ارائه میدهد.

لینک های مفید : شعر حافظ